Polisi takaful merupakan satu perkara penting hari ini bagi
setiap individu, terutamanya bagi mereka yang bekerjaya dan berkeluarga.
Lebih penting adalah memastikan polisi sentiasa ‘hidup’. Ini
kerana kita tak dapat menjangkakan bila musibah akan menimpa kita. Jika musibah
kematian, kemalangan atau sakit datang dalam keadaan polisi takaful yang
diambil berstatus lapsed, polisi
takaful tersebut tidak berfungsi buat anda.
Pentingnya anda memastikan polisi anda agar tidak lapsed.
Lapsed berlaku apabila tiada bayaran dari pencarum kepada
syarikat takaful. Ini bermaksud samda anda tidak bayar caruman bulanan, atau
masalah autodebit, dan dalam masa yang sama tiada simpanan dalam akaun takaful
anda yang dapat membantu menyokong bayaran caruman anda kepada syarikat
takaful.
Kesannya Apabila Polisi Lapsed
Apabila polisi anda lapsed, tiada perlindungan terhadap
orang yang dilindungi dalam polisi tersebut.
Jika anda ambil polisi yang ada bersama kad perubatan, kad
perubatan tersebut juga tak boleh digunakan.
Kalau sakit dan nak
masuk hospital masa tu macam mana? – jawapannya memang tidak boleh. Kad
perubatan anda tidak boleh digunakan untuk tanggung kos rawatan anda.
Kalau polisi saya
lapsed, tiba-tiba saya ditimpa sakit kritikal dan perlukan rawatan segera. Saya
ambil tindakan untuk membayar semua tunggakan yang ada kepada syarikat takaful.
Adakah selepas selesai saya bayar semua tunggakan, saya boleh guna kad
perubatan tersebut dengan serta-merta? – jawapannya TIDAK.
Apabila anda bayar semua tunggakan yang ada, polisi anda
akan diaktifkan semula. Perlindungan juga mula berjalan. Tetapi anda harus
ingat, dimana polisi tersebut seperti baru bermula. Ada tempoh bertenang untuk
kes-kes tertentu.
1) kad perubatan boleh guna serta-merta untuk kes kemalangan
2) kad perubatan ada tempoh bertenang 30 hari untuk sakit
biasa (bukan kritikal)
3) kad perubatan ada tempoh bertenang 120 hari untuk sakit
kritikal (melibatkan pembedahan dan rawatan rapi)
Memang pernah berlaku kejadian dimana peserta takaful gagal
membuat caruman selama 3 bulan untuk polisi barunya. Polisi bertukar kepada
status lapsed. Tiba-tiba peserta
jatuh sakit dan perlukan rawatan di hospital. Apabila nak masuk hospital, kad
perubatan tak boleh guna sebab ada tunggakan yang menyebabkan polisinya lapsed.
Beliau ambil tindakan untuk membayar tunggakan yang ada , bersama dengan advanced 1 bulan, dengan harapan beliau
diterima masuk ke hospital swasta dengan menggunakan kad perubatan. Malangnya
kad perubatan beliau kembali aktif dengan syarat tempoh bertenang bermula
seperti polisi baru.
Bagaimana nak elakkan polisi Lapsed
Jadi, untuk elakkan berlaku kes sebegini, anda dinasihatkan
untuk memastikan bayaran caruman anda berlaku setiap bulan sebelum due date. Jangan anda terlalu
mengharapkan agent untuk ingatkan anda, sebab agent takaful ni kena jaga banyak
polisi client. Takut-takut mereka terlepas pandang. Yang paling
bertanggungjawab untuk pastikan caruman bulanan diterima oleh syarikat takaful
adalah diri kita sendiri.
Kalau tiada berlaku autodebit pada tarikh yang sepatutnya, cepat-cepat anda maklumkan
pada agent anda, atau terus hubungi customer servis untuk tindakan selanjutnya.
Selalunya apa yang berlaku, kalau tiada potongan autodebit, pencarum pun diam
dan buat tak tahu. Sepatutnya perkara ini tak berlaku, kalau peserta takaful
faham bahawa kalau polisi lapsed, akan menyusahkan dirinya sendiri.
Akhir kata, bersyukur kerana anda mampu untuk merancang
kewangan anda dengan baik, dengan memiliki polisi takaful sebagai perlindungan
kewangan anda. Saya berharap lepas anda baca artikel ini, anda cepat-cepat
hubungi agent takaful anda dan semak status polisi anda.
P/S: Jika ada maklumat dalam artikel ini yang tidak tepat, sila hubungi saya di talian 013 4266264
Hubungi saya jika anda perlukan polisi takaful keluarga atau medical card
No comments:
Post a Comment